Πως μιλούν τα παιδιά μέσα από τις ζωγραφιές τους

Image Post
Πως μιλούν τα παιδιά μέσα από τις ζωγραφιές τους

paidikh-zwgrafia600x400Η ζωγραφική είναι ένας τρόπος έκφρασης για μικρούς και μεγάλους.
Τα τελευταία χρόνια η τέχνη είναι μια θεραπευτική μέθοδος και έχει παρατηρηθεί πως οι ειδικοί δίνουν αρκετή έμφαση στα παιδικά σχέδια, γιατί ακόμη και μέσα από τις «μουτζούρες » το παιδί δίνει ένα κλειδί που ανοίγει την πόρτα των συναισθημάτων του και του ψυχισμού του.

Επίσης το παιδικό σχέδιο είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης της νοημοσύνης και της προσωπικότητας των παιδιών.

Ακόμη και τα παιδιά που δεν έχουν την ικανότητα να εκφραστούν με λεκτικό τρόπο μπορούν με τα εικαστικά μέσα να αποτυπώσουν τα συναισθήματα τους.

Είναι πολύ σημαντικό να δοθεί έμφαση σε κάποια δομικά στοιχεία το χρώμα, το σχήμα, το μέγεθος, τις γραμμές.

Η ηλικία σαφώς και επηρεάζει την ποιότητα των σχημάτων και των σχεδίων, καθώς τα πολύ μικρά παιδιά δεν έχουν αυτοέλεγχο στις κινήσεις τους με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η ποιότητα του σχεδίου, ωστόσο τα σχεδία τους μπορεί να μην αναπαριστούν κάτι αλλά είναι προφανής η προσπάθεια συντονισμού τους.
Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν ηλικιακά τα σχέδια τους αντικατοπτρίζουν περισσότερο τη πραγματικότητα και τη ψυχοσύνθεση τους.

Είναι σημαντικό να παρατηρούμε ως γονείς, ειδικοί ή δάσκαλοι τις συνήθειες που έχει το παιδί όταν ζωγραφίζει.

Κάποια στοιχεία θα πρέπει να μας κεντρίζουν την προσοχή, όπως αν το παιδί μουτζουρώνει όταν ολοκληρώσει το σχέδιο του ή αν σβήνει συνεχώς μέρη του σχεδίου και δίνει έμφαση στη τελειότητα, αυτά μπορεί να υποδηλώνουν ένα είδος επιθετικότητας ή ψυχαναγκασμού.

Τα θέματα που επιλέγει για να αποτυπώσει στη ζωγραφιά του και πόσο πλούσια είναι σε περιεχόμενο, αν δηλαδή χρησιμοποιεί συνέχεια τις ίδιες μορφές και τα ίδια χρώματα. Για παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε πως ο ήλιος μπορεί να αποτελεί την πατρική φιγούρα μέσα στις ζωγραφιές και η θάλασσα τη μητρική.

Το μέγεθος των μορφών είναι σημαντικό στοιχείο που μπορεί να μας δείξει ένα παιδί με αυτοπεποίθηση ή με ανασφάλεια.

Μην ξεχνάμε πως μέσα από την ζωγραφική ή άλλο εικαστικό μέσο, μπορούμε να αντιληφθούμε αν κάποιο παιδί βιώνει τη κακοποίηση. Αυτό βέβαια δεν είναι εύκολο και χρειάζεται ιδιαίτερη μεταχείριση και προσοχή.
Πολλά παιδιά που έχουν βιώσει τη κακοποίηση είναι πιθανόν να είναι αποτραβηγμένα και φοβισμένα, ωστόσο κάποια στοιχεία που μπορούν να κινήσουν την προσοχή μας είναι αν το παιδί παρουσιάζει σταθερά στις ζωγραφιές του σεξουαλικά θέματα ή ατελείς ανθρώπινες μορφές όπως μόνο το κεφάλι ή το επάνω μέρος του σώματος.

Οι ζωγραφιές όσο ενδεικτικές και αν είναι, είναι ΜΟΝΟ ένα μέρος των συναισθημάτων τους.

Ζωγραφίζοντας το παιδί καλλιεργεί την αισθητική του και αξιοποιεί με ωφέλιμο τρόπο τον ελεύθερο χρόνο του, εκφράζεται και απελευθερώνεται μέσα από αυτήν.

Ένα μόνο δεν χωρά όταν δημιουργεί ένα παιδί: Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ!

πηγή

kavoura alexiaΑλεξία Κάβουρα
Κοινωνική Λειτουργός, Απόφοιτη Δ.Π.Θ
[email protected]

Βιογραφικό

Διαβάστε επίσης:

Η ζωγραφική είναι ένας τρόπος έκφρασης για μικρούς και μεγάλους.
Τα τελευταία χρόνια η τέχνη είναι μια θεραπευτική μέθοδος και έχει παρατηρηθεί πως οι ειδικοί δίνουν αρκετή έμφαση στα παιδικά σχέδια, γιατί ακόμη και μέσα από τις «μουτζούρες » το παιδί δίνει ένα κλειδί που ανοίγει την πόρτα των συναισθημάτων του και του ψυχισμού του.

Επίσης το παιδικό σχέδιο είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης της νοημοσύνης και της προσωπικότητας των παιδιών ηλικίας.

Ακόμη και τα παιδιά που δεν έχουν την ικανότητα να εκφραστούν με λεκτικό τρόπο μπορούν με τα εικαστικά μέσα να αποτυπώσουν τα συναισθήματα τους.

Είναι πολύ σημαντικό να δοθεί έμφαση σε κάποια δομικά στοιχεία το χρώμα, το σχήμα, το μέγεθος, τις γραμμές.

Η ηλικία σαφώς και επηρεάζει την ποιότητα των σχημάτων και των σχεδίων, καθώς τα πολύ μικρά παιδιά δεν έχουν αυτοέλεγχο στις κινήσεις τους με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η ποιότητα του σχεδίου, ωστόσο τα σχεδία τους μπορεί να μην αναπαριστούν κάτι αλλά είναι προφανής η προσπάθεια συντονισμού τους.
Όσο τα παιδία μεγαλώνουν ηλικιακά τα σχέδια τους αντικατοπτρίζουν περισσότερο τη πραγματικότητα και τη ψυχοσύνθεση τους.


Είναι σημαντικό να παρατηρούμε ως γονείς, ειδικοί ή δάσκαλοι τις συνήθειες που έχει το παιδί όταν ζωγραφίζει.

Κάποια στοιχεία θα πρέπει να μας κεντρίζουν την προσοχή, όπως αν το παιδί μουτζουρώνει όταν ολοκληρώσει το σχέδιο του ή αν σβήνει συνεχώς μέρη του σχεδίου και δίνει έμφαση στη τελειότητα, αυτά μπορεί να υποδηλώνουν ένα είδος επιθετικότητας ή ψυχαναγκασμού.

Τα θέματα που επιλέγει για να αποτυπώσει στη ζωγραφιά του και πόσο πλούσια είναι σε περιεχόμενο, αν δηλαδή χρησιμοποιεί συνέχεια τις ίδιες μορφές και τα ίδια χρώματα. Για παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε πως ο ήλιος μπορεί να αποτελεί την πατρική φιγούρα μέσα στις ζωγραφιές και η θάλασσα τη μητρική.

Το μέγεθος των μορφών είναι σημαντικό στοιχείο που μπορεί να μας δείξει ένα παιδί με αυτοπεποίθηση ή με ανασφάλεια.

Μην ξεχνάμε πως μέσα από την ζωγραφική ή άλλο εικαστικό μέσω μπορούμε να αντιληφθούμε αν κάποιο παιδί βιώνει τη κακοποίηση, αυτό βέβαια δεν είναι εύκολο και χρειάζεται ιδιαίτερη μεταχείριση και προσοχή. Πολλά παιδιά που έχουν βιώσει τη κακοποίηση είναι πιθανόν να είναι αποτραβηγμένα και φοβισμένα, ωστόσο κάποια στοιχεία που μπορούν να κινήσουν την προσοχή μας είναι αν το παιδί παρουσιάζει σταθερά στις ζωγραφιές του σεξουαλικά θέματα ή ατελείς ανθρώπινες μορφές όπως μόνο το κεφάλι ή το επάνω μέρος του σώματος.


Οι ζωγραφιές όσο ενδεικτικές και αν είναι, είναι ΜΟΝΟ ένα μέρος των συναισθημάτων τους.

Ζωγραφίζοντας το παιδί καλλιεργεί την αισθητική του και αξιοποιεί με ωφέλιμο τρόπο τον ελεύθερο χρόνο του, εκφράζεται και απελευθερώνεται μέσα από αυτήν.
Ένα μόνο δεν χωρά όταν δημιουργεί ένα παιδί: Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ!

 

apofoiti Δ.Π.Θ